- copii și tineri în situații de risc de abandon școlar/ părăsire timpurie a școlii, cu vârste între 3 și 24 ani
copii & tineri
Grupul țintă (GT) copii și tineri în situații de risc de abandon școlar este compus din 750 persoane, cu vârste cuprinse între 6 – 13 ani, populație școlară din învățământul primar, secundar inferior, nivel de educație (ISCED 1) și populație școlară din învățământul secundar superior 11 – 17 ani, nivel de educație (ISCED 2). Grupul țintă provine integral din mediul rural / scolile partenere.
Criterii de apartenență:
– copii și tineri din familii cu statut socio-economic scăzut (sărace), mai ales din zonele rurale;
– copii și tineri de etnie romă;
– copii care au unul sau ambii părinţi aflaţi la muncă în străinătate sau copii remigrați, care au nevoie de sprijin pentru reintegrare şcolară şi socială după ce s-au întors din străinătate;
– copii din familii dezorganizate sau monoparentale;
– copii din instituţii de protecţie a copilului sau care beneficiază de o altă măsură de protecţie;
– copii ai migranților/refugiaților în România;
Proiectul își propune selectarea unui număr similar de copii (circa 250 copii pe an) anual, pe parcursul celor 3 ani și NU păstrează același grup țintă pe întreaga perioadă de implementare. Tranziția către învățământul secundar inferior (ISCED 2) și respectiv către învățământul secundar superior (ISCED3) va avea loc în fiecare dintre cei 3 ani, iar valoarea finală a indicatorului va fi valoarea aferentă fiecărui an școlar dintre cei 3 ani, în care grupul țintă al proiectului a realizat tranziția către ciclul educațional următor.
Selecția GT se va face prin intermediul Sub-activității 1.1. Elaborarea metodologiilor specifice pentru identificarea și monitorizarea copiilor cu risc de abandon școlar și a celor cu posibile dificultăți de învățare și psihocomportamentale, care urmărește atingerea rezultatului R1 Metodologie specifică pentru identificarea și monitorizarea copiilor cu risc de abandon școlar elaborată.
- copii și tineri cu cerințe educaționale speciale, cu vârste între 3 și 24 ani
copii & tineri
Grupul țintă (GT) copii și tineri cu cerinţe educaţionale speciale este compus din 80 persoane, cu vârste cuprinse între 6 – 13 ani, populație școlară din învățământul primar, secundar inferior, nivel de educație (ISCED 1) și populație școlară din învățământul secundar superior 11 – 17 ani, nivel de educație (ISCED 2). Grupul țintă provine integral din mediul rural / scolile partenere.
Criterii de apartenență:
– copii și tineri cu CES și/sau dizabilități neșcolarizați;
– copii și tineri încadraţi în grad de handicap şi orientaţi şcolar/profesional de către Comisiile de orientare școlară și profesională (COSP) din cadrul centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională (CJRAE) aceştia fiind copii care au simultan dizabilităţi şi CES;
– copii și tineri încadraţi în grad de handicap şi neorientaţi şcolar/profesional de către COSP, aceştia fiind copii care au simultan dizabilităţi şi CES şi pentru care părinţii/ reprezentantul legal nu solicită orientare şcolară, precum și copii și tineri cu handicap grav, în relație cu care măsurile educaționale sunt îndreptate, în principal, către dezvoltarea pe deplin a potențialului uman, a abilităților mentale și fizice ale acestora, a personalității, talentelor și creativității;
– copii și tineri neîncadraţi în grad de handicap şi orientaţi şcolar/profesional de către COSP, aceştia fiind fie copii care au simultan dizabilităţi şi CES, dar pentru care părinţii nu solicită/refuză încadrarea în grad de handicap, fie copii doar cu CES;
– alți copii și tineri cu risc în dezvoltarea competențelor personale, cu dificultăți de învățare, de dezvoltare sau de adaptare școlară, care se găsesc la un moment dat în situație de eșec școlar sau în risc de abandon școlar, identificați ca atare de personalul de specialitate (cadre didactice, consilieri școlari, profesori logopezi ș.a), dar care încă nu sunt recunoscuți cu CES și/sau dizabilități, nebeneficiind încă de sprijin de specialitate;
– copii și tineri capabili de performanţă înaltă (supradotați), care demonstreazǎ achiziții și/sau abilități potențiale (ex., capacitate intelectuală generală, aptitudine academică specifică, gândire creativă sau productivă, capacitate de lider, arte vizuale și reprezentative, capacitate psihomotorie), care nu beneficiază de un mediu socio-familial-cultural favorizant, care au nevoi particulare de informare, socializare, integrare în colectivități, de exprimare a potențialului, au nevoie de alternative educaționale care să se potrivească stilului lor de învățare, modului de interacționare cu semenii, caracteristicilor de personalitate (curriculum diferențiat/ specializat, trasee de instruire individualizate cadre didactice pregătite, programe de mentoring și tutoring; educație în centre de instruire diferențiată);
Proiectul își propune selectarea unui număr similar de copii (circa 26 copii din GT principal/pe an/școală implicată în proiect) anual, pe parcursul celor 3 ani și NU păstrează același grup țintă pe întreaga perioadă de implementare.
Tranziția către învățământul secundar inferior (ISCED 2) și respectiv către învățământul secundar superior (ISCED3) va avea loc în fiecare dintre cei 3 ani, iar valoarea finală a indicatorului va fi valoarea aferentă fiecărui an școlar dintre cei 3 ani, în care grupul țintă al proiectului a realizat tranziția către ciclul educațional următor.
Selecția GT se va face prin intermediul Sub-activității 1.1. Elaborarea metodologiilor specifice pentru identificarea și monitorizarea copiilor cu risc de abandon școlar și a celor cu posibile dificultăți de învățare și psihocomportamentale, care urmărește atingerea rezultatului R2 Metodologie specifică pentru identificarea și monitorizarea copiilor cu posibile dificultăți de învățare și psihocomportamentale elaborate.
Grupuri țintă secundare
- părinți/tutori și membri ai familiilor copiilor și tinerilor din grupurile țintă principale
părinți & tutori
GT părinți/tutori și membri ai familiilor copiilor și tinerilor din grupurile țintă principale este compus din 268 de persoane. Grupul țintă provine integral din mediul rural.
Criterii de apartenență:
– calitatea de părinte/ tutore al unui (sau mai mulți) copii/ tineri cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES);
– calitatea de părinte/ tutore al unui (sau mai mulți) copii/ tineri cu risc de abandon școlar;
– mijloacele precare de trai: venituri reduse, spațiu redus de locuire și dotat precar, uneori fără conectarea la utilități, condiții pentru o igienă corespunzătoare inexistente etc.;
– accesul la informare limitat de poziționarea geografică, cum este cazul localităților din Delta Dunării sau a celor din zona montană/ comunități izolate, participante în proiect;
– un nivel scăzut de educație;
– gradul scăzut de informare, cunoaștere și înțelegere a principiului desegregării, cât și al necesității integrării/ acceptării depline a copiilor/ indivizilor cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES);
– atitudini negative/ discriminatorii față de copii/ indivizii cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES);
Selecția GT se va face prin intermediul Sub-activității 1.1., cu implicarea a 3 specialiști în domeniu, în cadrul căreia se va realiza o procedură specifică de selecție a fiecărei categorii de GT din proiect.
- personal din educație (personal didactic, personal didactic auxiliar, cadre manageriale și personal administrativ, consilieri școlari ș.a), care lucrează cu copiii și tinerii din grupurile țintă principale
persoane
GT personal din educație (personal didactic, personal didactic auxiliar, cadre manageriale și personal administrativ, consilieri școlari ș.a), care lucrează cu copiii și tinerii din grupurile țintă principale este format din 211 persoane care își practică profesia în mediul rural.
Criterii de apartenență:
– calitatea de personal din educație (personal didactic, personal didactic auxiliar, cadre manageriale și personal administrativ, consilieri școlari ș.a), care lucrează cu copii/ tineri cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES) și/ sau cu copii/ tineri cu risc de abandon școlar;
– calitatea, procesele și practicile educaționale: nevoia de instruire pentru dezvoltarea unor competențe noi în lucrul cu copii care se confruntă cu probleme emoționale, nivel de trai scăzut, violență domestică etc., necesitatea perfecționării cadrelor didactice și specialiștilor pentru dezvoltarea unor competențe noi în lucrul cu copiii cu dizabilități sau cu cerințe educaționale speciale (CES) concomitent cu restul copiilor din clasă.
– calitatea proceselor de predare și învățare: nevoia de instruire pentru îmbunătățirea competențe cadrelor didactice, care trebuie să găsească noi modalități de a co-interesa copiii preocupați excesiv/ exclusiv de tehnologie de comunicare și internet, în detrimentul oricăror alte activități, respectiv, curricula inadecvată.
– venituri reduse;
– accesul la instruire/ perfecționare limitat de către poziționarea geografică, cum este cazul localităților din Delta Dunării sau a celor din zona montană/ comunități izolate, participante în proiect;
– colaborarea cu părinți/ tutori cu un nivel scăzut de educație și mijloace precare de trai, care fac uneori abuz de alcool, se confruntă sau provoacă situații de violență domestică.
Selecția GT se va face prin intermediul Sub-activității 1.1., cu implicarea a 3 specialiști în domeniu, în cadrul căreia se va realiza o procedură specifică de selecție a fiecărei categorii de GT din proiect.
- profesioniști/voluntari din sfera serviciilor sociale, care furnizează servicii copiilor și tinerilor din grupurile țintă principale
persoane
GT profesioniști/ voluntari din sfera serviciilor sociale, care furnizează servicii copiilor și tinerilor din grupurile țintă principale, este compus din 10 persoane, din două regiuni de dezvoltare ale României, respectiv din Județul Suceava și Județul Tulcea.
Criterii de apartenență:
– calitatea de profesionist/ voluntar din sfera serviciilor sociale, care furnizează servicii copiilor și tinerilor din grupurile țintă principale;
– colaborarea cu personal din educație (personal didactic, personal didactic auxiliar, cadre manageriale și personal administrativ, consilieri școlari ș.a), care lucrează cu copii/ tineri cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES) și/ sau cu copii/ tineri cu risc de abandon școlar;
– colaborarea cu părinți/ tutori cu un nivel scăzut de educație și mijloace precare de trai, care fac uneori abuz de alcool, se confruntă sau provoacă situații de violență domestică;
– colaborarea cu autoriăți publice, ONG-uri care gestionează copii/ tineri cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES) și/ sau cu copii/ tineri cu risc de abandon școlar;
Selecția GT se va face prin intermediul Sub-activității 1.1., cu implicarea a 3 specialiști în domeniu, în cadrul căreia se va realiza o procedură specifică de selecție a fiecărei categorii de GT din proiect.
- alte grupuri țintă secundare (eligibile potrivit apelului de finanțare)
persoane
GT alte grupuri țintă secundare este compus din 150 de copii care interacționează cu copiii din grupul țintă principal și 50 părinți/ tutori din categoria alte grupuri țintă secundare, care provin din mediul rural.
Criterii de apartenență:
– calitatea de coleg al GT copii/ tineri cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES) și/ sau copii cu risc de abandon școlar;
– calitatea de părinte al unui copil care este coleg al GT copii/ tineri cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES) și/ sau copii cu risc de abandon școlar;
– accesul la informare limitat de poziționarea geografică, cum este cazul localităților din Delta Dunării sau a celor din zona montană/ comunități izolate, participante în proiect;
– un nivel scăzut de educație;
– gradul scăzut de informare, cunoaștere și înțelegere a principiului desegregării, cât și al necesității integrării/ acceptării depline a copiilor/ indivizilor cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES);
– atitudini negative/ discriminatorii față de copii/ indivizii cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES);
Selecția GT se va face prin intermediul Sub-activității 1.1., cu implicarea a 3 specialiști în domeniu, în cadrul căreia se va realiza o procedură specifică de selecție a fiecărei categorii de GT din proiect.