Grupul țintă al proiectului va contribui la îndeplinirea indicatorilor apelului de proiecte după cum urmeaza:
- 2% din valoarea totală a copiilor cu CES pe care îi are în vedere apelul de proiecte
- 17% din valoarea totală a copiilor cu risc de abandon pe care îi are în vedere apelul de proiecte
- 8% copii care și-au îmbunătățit participarea școlară cu minim 10%
- 4% număr de cadre didactice formate/ instruite în ceea ce privește lucrul cu copii și tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii
- 7% număr de cadre didactice formate/ instruite în ceea ce privește lucrul cu copii și tineri cu CES
- 3% număr de părinți ai unor copii sau tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii care au primit sprijin
- 24% număr de părinți ai unor copii sau tineri cu CES care au primit sprijin
Având in vedere faptul că proiectul se va desfășura în 3 regiuni de dezvoltare, Regiunea Nord-Est (județele Suceava și Botoșani), Regiunea Sud-Est (județul Tulcea) și Regiunea Centru (judeţul Harghita) se impun a fi menționate câteva aspecte extrem de relevante pentru necesitatea implementării proiectului în școlile partenere.
Astfel, conform strategiilor de dezvoltare ale celor trei regiuni, putem observa faptul că acestea sunt regiunile care înregistrează în momentul de faţă cel mai mare nivel al ratei sărăciei. De asemenea, Regiunea de Nord-Est deține şi cea mai mare pondere din populația săracă a României (26% în 2010). Acest lucru are repercusiuni foarte grave şi asupra sistemului de învăţământ şi a calităţii educaţiei din şcolile aflate în oraşele şi localităţile cele mai defavorizate din regiune.
Cu toate că Regiunea Nord-Est este cea mai mare regiune de dezvoltare a României sub aspectul numărului de locuitori și al suprafeței deținute, ea se situează pe ultimul loc în raport cu nivelul de dezvoltare.
Situația este similară în Regiunea Sud-Est, unde potrivit Strategiei de dezvoltare a regiunii, județul Tulcea are cea mai mică valoare a PIB-ului pe cap de locuitor raportat la nivelul regiunii din care face parte şi un risc ridicat de sărăcie pentru populația rezidentă.
Același lucru se întâmplă și în județul Harghita acolo unde conform strategiei de dezvoltare a Regiunii Centru, majoritatea populației prezintă un risc de sărăcie crescut. Această stare de fapt se reflectă negativ mai ales în domeniul educației și în rândul copiilor din clasele primare și gimnaziale care de multe ori din cauza situației dificile de acasă (familii monoparentale, părinți plecați la muncă în străinătate, număr mare de copii, etc.) prezintă un risc de abandon școlar, extrem de ridicat.
Plecând de la aceste considerente proiectul va desfășura activități în 6 localități din Regiunea Nord-Est, o localitate din Regiunea Centru și 4 localități din regiunea Sud-Est, în școli aflate în comunități sărace și izolate, cu o populație din ce în ce mai scăzută din cauza migrației excesive, lucru care se reflectă negativ asupra copiilor din școlile partenere.
De asemenea, intervențiile propuse sunt corelate cu obiectivele propuse de Strategia privind reducerea părăsirii timpurii a școlii în România si Strategia Națională pentru promovarea și protecția drepturilor copilului, respectând principiile de bază urmărite de acestea:
- Promovarea educației incluzive – 830 de copii care vor beneficia de educație incluzivă și de activități menite să le dezvolte potențialul prin promovarea unor activități care au în vedere învățarea activă, protejarea mediului și promovarea valorilor și a principiilor privind egalitatea de șanse.
- Promovarea unor acțiuni care să vină în sprijinul părinților care au copii cu risc de abandon sau copii cu cerințe educaționale speciale – 268 de părinți care vor beneficia de educație parentală pe diverse teme în funcție de nevoile reale identificate le nivelul comunitășii din care fac parte și în funcție de problemele specifice cu care se confruntă fiecare părinte în parte
- Promovarea unor acțiuni care vizează specializarea cadrelor didactice în ceea ce privește educația incluzivă și problematica copiilor cu CES – 211 cadre didactice care vor participa la un curs de specializare care va viza educația incluzivă, diminuarea abandonului școlar și problematica copiilor cu CES, precum și 30 de cadre didactice și specialiști care vor beneficia de un program post-universitar centrat pe nevoile cu care se confruntă copiii cu cerințe educaționale speciale și promovarea educației incluzive.
Având în vedere aria de implemetare a proiectului acesta vine în sprijinul direcțiilor de acțiune promovate de Strategia privind reducerea părăsirii timpurii a școlii în România care prevede promovarea unor politici active de desegregare și acordarea unui sprijin suplimentar școlilor din zonele defavorizate.
Totodată, proiectul răspunde principalelor provocări identificate în strategiile mai sus menționate, în ceea ce privește educația copiilor din mediul rural. Astfel, veniturile mici, nivelul scăzut de educație al părinţilor, distanţa mare faţă de şcoală sau lipsa sprijinului din partea familiei, reprezintă principalele cauze ale abandonului școlar.
În ceea ce privește integrarea copiilor cu CES, cea mai mare provocare este dată de lipsa cadrelor didactice specializate și de neadaptarea curriculumului actual la nevoile copiilor aflați în risc de excluziune. Prin urmare, grupul țintă profesori va fi selectat din școlile care au copii cu CES, astfel încât aceștia să-și poată dezvolta abilități de comunicare și relaționare cu copiii cu CES pentru a-i ajuta pe aceștia să se integreze în colectivul clasei.