Rezultate obținute în cadrul proiectului
În data de 18 decembrie 2023, Universitatea ”Ştefan cel Mare” din Suceava, în parteneriat cu Asociația pentru Sprijin în Dezvoltarea Economiei Sociale – Incluziune, Responsabilitate Cooperatista, Antreprenoriat Social din Tulcea, a organizat o conferinţă de presă în care au fost prezentate rezultatele finale obţinute în cadrul proiectului ,,Copii și tineri integrați pentru o lume mai bună”.
Proiectul a beneficiat de o susținere financiară nerambursabilă în valoare de 1.212.665 € oferită de Norvegia prin Granturile Norvegiene în cadrul Programului Dezvoltare locală. Obiectivul general al proiectului a avut în vedere creșterea gradului de incluziune socială a copiilor din trei regiuni de dezvoltare din România, respectiv în cele 14 școli partenere din județele Suceava, Botoșani, Harghita și Tulcea. În acest scop, elevii grupurilor țintă au beneficiat de diverse activități extracurriculare menite sa le dezvolte abilitățile creative și sportive, au primit lecții de promovare a unui stil de viață sănătos, de formare a unor opinii antidiscriminare iar celor din clasele a IV-a și a VIII-a li s-a asigurat un program școală după școală, menit să ajute la aprofundarea noțiunilor de matematică și limba română predate la clasă. Nu au fost uitați nici părinții/tutorii lor – care au beneficiat de activități de educație parentală sau, cadrele didactice – care au participat la un program postuniversitar de formare, ce a inclus atât activități teoretice, cât și activități practice, monitorizate de formatori.
La evenimentul online au participat reprezentanţi ai echipei de implementare, directori şi profesori din cadrul celor 14 şcoli asociate – furnizoare ale grupurilor ţintă (din judeţul Suceava – Școala Gimnazială Panaci, Școala Gimnazială Șerbăuți, Școala Gimnazială Siminicea, Școala Gimnazială Măriței, Școala Gimnazială Drăgoiești, Școala Gimnazială Pătrăuți, Școala Gimnazială Mitocu Dragomirnei; din judeţul Botoşani – Școala Generală Nr.1 Manoleasa; din judeţul Harghita – Școala Generală „O.C. Tăslăuanu” Bilbor; din judeţul Tulcea – Școala Gimnazială Valea Nucarilor, Școala Gimnazială „Nichifor Ludovig” Niculițel, Școala Gimnazială Beștepe, Școala Gimnazială Frecăței, Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” Nufărul), părinți și experți consilieri. În cadrul întâlnirii au fost subliniate mai multe aspecte privind gradul de îndeplinire a indicatorilor asumaţi în cadrul proiectului, dintre care amintim:
- până la finalul proiectului au fost implicați 1401 elevi (clasele a IV-a și a VIII-a), dintre care 160 de copii cu CES și/sau dizabilități. Aceștia au primit pe durata activităților pachete cu alimente, îmbrăcăminte, iar școlile au fost dotate cu consumabile, rechizite, echipament sportiv și fond de carte în valoare de peste 14.000 lei/ unitate școlară;
- proiectul a oferit la peste 150 de elevi cu CES și/sau dizabilități și părinții acestora: educație remedială, educație incluzivă, ședințe de consiliere, logopedie și kinetoterapie, cu experți care s-au deplasat la școlile partenere, frecventate de copii;
- au fost organizate cinci sesiuni de follow-up, pentru 211 cadre didactice, susținute de cadrele didactice din școlile partenere, care au beneficiat atât de cursul de formare de competențe în domeniul educației incluzive și problematicii CES/ dizabilități, cât și de Programul ”Educatie incluziva si competente pentru o cultura democratica”, furnizat de European Wergeland Centre și organizat de FRDS, în Norvegia;
- față de estimările inițiale, proiectul și-a îndeplinit integral obiectivele, adesea depășindu-le cu peste 30%.
Din partea cadrelor didactice, au luat cuvântul directorii școlilor de la Panaci, Siminicea (jud. Suceava) și Valea Nucarilor (jud. Tulcea), care au subliniat impactul pozitiv pe care l-a avut implementarea acestui proiect la nivelul școlilor dar și a comunității: îmbunătățirea performanțelor elevilor și creșterea promovabilității la Evaluarea Națională, în ciuda efectelor pandemiei; stimularea interesului si implicării părinților în educația elevilor și reducerea abandonului școlar; creșterea ratei de tranziție a elevilor într-o formă superioară de școlarizare; furnizarea inedită de ședințe de consiliere pentru copii cu nevoi speciale, în vederea creșterii stimei de sine, încrederii, motivației sau remedierii unor probleme de comunicare; asigurarea de rechizite școlare de bună calitate, alimente, cărți și echipamente sportive pentru elevi; efectuarea de activități educative diversificate și relaxante pentru copii, inclusiv în timpul vacanței de vară.
Proiectul ,,Copii și tineri integrați pentru o lume mai bună (CTIL)”, cod PN2019, din cadrul apelului Educație incluzivă pentru copii și tineri în situații de risc, a fost implementat de Universitatea ”Ştefan cel Mare” din Suceava (promotor de proiect) şi Asociația pentru Sprijin în Dezvoltarea Economiei Sociale – Incluziune, Responsabilitate Cooperatista, Antreprenoriat Social din Tulcea (partener) în perioada ianuarie 2021 – decembrie 2023. În ultimii ani, USV a derulat peste 120 de proiecte naționale și internaționale, iar Copii şi tineri integraţi pentru o lume mai bună este printre puținele care a oferit suport învățământului primar și gimnazial. Echipa managerială speră să fi deschis astfel o punte către noi colaborări și să fi contribuit la formarea unei generații de tineri care au înțeles că educația reprezintă șansa lor de succes. În acest context, “Visează, Creează, Inovează!” nu este doar motto-ul USV, ci al tuturor elevilor, indiferent de starea lor socială, care își doresc o lume mai bună.
Mai multe detalii pot fi obținute pe website-urile finanțatorului – www.eeagrants.ro, Operatorului de Program – www.frds.ro și website-ul dedicat proiectului – https://ctil.usv.ro/ .