Opinii şi rezultate obținute după prima etapă de implementare a proiectului ,,Copii și tineri integrați pentru o lume mai bună” (PN2019)
Elevi participanţi:
Până în prezent, în cadrul proiectului au fost selectaţi/monitorizaţi 587 de copii cu risc de abandon școlar şi 87 de copii cu posibile dificultăți de învățare și psiho-comportamentale din şcolile asociate. Aceştia reprezintă 78 %, respectiv, 109 % din ţintele asumate la finalul proiectului. Grupul ţintă format din copii a beneficiat de servicii de sprijin educațional de tip “școală după școală”, de activităţi privind educația pentru protecția mediului și orientare în natură, activități sportive, de lucru în echipă și de dezvoltare a simțului camaraderiei, activități creative: pictură, dans, teatru, fotografie, muzică, olărit, împletit, origami, ikebana, traforaj, science lab etc. Pregătirea suplimentară a elevilor de clasa a VIII-a la limba şi literatura română şi matematică, în cadrul programului de sprijin “școală după școală” (Act. 2), s-a reflectat pozitiv în rezultatele obţinute la Evaluarea Naţională – procentele celor care au promovat ciclul gimnazial în 2022 fiind mai mai mari decât în anul anterior:
Unitate şcolară | Rata de promovare la Evaluarea Naţională (%) | Creştere procentuală | |
2021 | 2022 | ||
Școala Gimnazială Panaci | 40 | 100 | 60% |
Școala Generală „O.C. Tăslăuanu” Bilbor | 83 | 85 | 2% |
Școala Gimnazială Șerbăuți | 72 | 73 | 1% |
Școala Gimnazială Siminicea | 81 | 96 | 15% |
Școala Gimnazială Măriței | 62 | 76 | 14% |
Școala Gimnazială Drăgoiești | – | 77 | – |
Școala Generală Nr.1 Manoleasa | 48 | 57 | 9% |
Școala Gimnazială Valea Nucarilor | 0 | 67 | 67% |
Școala Gimnazială „Nichifor Ludovig” Niculițel | 61 | 75 | 14% |
Școala Gimnazială Frecăței | 64 | – | – |
Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” Nufărul | 70 | 85 | 15% |
(conform evaluare.edu.ro)
În medie, rata de tranziție în învățământul secundar superior (clasa a IX-a) (ISCED 3) în școlile sprijinite a fost în 2022 de 79,1 %, faţă de 58.1 % în 2021. De menţionat şi performanțele extra-şcolare ale elevilor Școlii Gimnaziale Nichifor Ludovig din Niculițel (jud. Tulcea). Aici, activitatea din cadrul proiectului și dotarea sălii de sport cu echipamente sportive au avut o contribuție importantă la descoperirea și stimularea talentelor, aptitudinilor elevilor, la cultivarea interesului și a pasiunii pentru activitățile sportive. La concursul judetean „Olympic Day”-Tenis de masă, elevii participanți în proiect au obținut locurile III, IV şi V.
- Elevi clasa a VIII-a, Şcoala Gimnazială Siminicea, jud. Suceava: Pentru noi, proiectul Copii si tineri integrati pentru o lume mai bună, prin programul Școală după Școală, a reprezentat o reală oportunitate în pregătirea examenului de Evaluare Naţională la Limba română. În cadrul orelor desfăşurate am putut: să ne remediem „pierderile” din perioada şcolii online, să ne clarificăm eventualele neînţelegeri, conştientizate târziu, să citim şi să interpretăm mai multe texte literare şi non-literare, să devenim capabili să le comparăm sau să le asociem, să lucrăm mai multe teste de antrenament. Mulţumim iniţiatorilor şi coordonatorilor!
- Andreea, clasa a VIII-a, Şcoala Gimnazială Drăgoieşti, jud. Suceava: De la început am fost încântată, nu mai participasem niciodată la aşa ceva, iar perspectiva de a mă pregăti pentru Evaluarea Naţională împreună cu colegii şi sub o îndrumare atentă – mi-a surâs.
- Alexandra, clasa a VIII-a, Şcoala Gimnazială Drăgoieşti, jud. Suceava: A fost foarte bine, de multe ori nu îmi luam bani de acasă pentru gustare, aveam ceea ce primeam de la proiect: toţi, la fel – un fruct, un corn, biscuiţi, dar, mai ales, aveam poftă de învăţat. Săptămână de săptămână ştiam mai mult şi dobândeam mai mult curaj pentru examen. Vă mulţumesc, mai veniţi şi la anul în şcoala mea, mai sunt şi alţi colegi care au nevoie de un asemenea ajutor!
- Daniela şi Petruţa, clasa a VIII-a, Şcoala Gimnazială Drăgoieşti: În acest an şcolar am participat la proiectul Copii si tineri integrati pentru o lume mai bună. Proiectul a avut drept scop furnizarea de servicii de sprijin educaţional de tip Şcoală după şcoală pentru 30 de colegi din clasa a VIII-a, în perioada ianuarie-iunie 2022. La început nu am înţeles rolul acestuia, dar, în urma activităţilor efectuale săptămânal, am observat că nivelul meu de pregătire se îmbunătăţeşte şi prind mai mult curaj în pregătirea mea pentru Evaluarea Naţională.
- Lucian, clasa a VIII-a, Şcoala Gimnazială Drăgoieşti: All the hours I have spent during this project, built up my confidence that I can do better in my final exams and I want to thank you for this ! Thank you also for the great meal, I enjoyed the food to the last bit.
- Vasile, clasa a VIII-a, Şcoala Gimnazială Drăgoieşti: La început mi-a fost puţin mai greu să mă obişnuiesc cu noul program, care mă solicita mai mult. Pe măsură ce activităţile de recuperare şi remediere a materiei la cele două discipline de examen se desfăşurau iar atenţia celor care ofereau sprijin se focaliza mai bine pe nevoile mele, am început să aştept cu nerăbdare orele din proiect – fiind convins că reuşita la examen este din ce în ce mai aproape !
Părinţi din GT:
În cadrul proiectului, au fost furnizate programe de tip educație parentală pentru părinți/tutori ai copiilor cu risc de abandon / CES din grupul ţintă: 380 de părinţi ai unor copii sau tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii (cca. 80 % din ţinta asumată în proiect) şi 42 de părinţi ai unor copii sau tineri cu CES (175 % din ţintă).
- Ioana MARTINIUC, mama elevei Bianca Martiniuc, de la Şcoala Gimnazială Călineşti Enache, comuna Dărmăneşti (aparţinătoare de Şcoala Gimnazială Măriţei, Suceava): Fetiţa mea a participat la activităţile din cadrul acestui proiect şi cred că acestea au fost foarte bine venite, organizate şi foarte folositoare pentru copii. La fel şi pacheţele de dulciuri, primite de aceştia.
- Roxana ZAMĂ, mama elevului George Sebastian Grijincu, de la Şcoala Gimnazială Călineşti Enache, comuna Dărmăneşti (aparţinătoare de Şcoala Gimnazială Măriţei, Suceava): Fiul meu a participat la toate activităţile din cadrul programului Şcoală după şcoală. Cred ca aceastea s-au desfăşurat în mod normal şi l-au ajutat foarte mult pe copilul meu.
- Ana Simona PANŢIRU, mama Melaniei (clasa a III-a) şi a lui Laurenţiu (clasa a IV-a), de la Şcoala Gimnazială Călineşti Enache, comuna Dărmăneşti (aparţinătoare de Şcoala Gimnazială Măriţei, Suceava): Copiii mei au participat la activitatea Scoala după şcoală şi au fost foarte încântaţi să mai rămână cu colegii la clasă. Totul a fost ok !
Cadre didactice din GT:
170 de cadre didactice au beneficiat de cursuri de formare/instruire în privinţa lucrului cu copii și tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii, respectiv lucrul cu copii și tineri cu CES (81 % din ţinta asumată în proiect). Ca urmare a implicării în implementarea proiectului, patru dintre acestea au beneficiat şi de un curs de formare desfăşurat la Oslo, în Norvegia, cu tema Educația incluzivă și competențe pentru o cultură democratică.
- Mirela VERDEȘESCU-BUZILĂ, director Școala Gimnazială PANACI, jud. Suceava: Printre alte beneficii aduse, proiectul Copii si tineri integrati pentru o lume mai bună a făcut ca relaţia dintre şcoală – comunitate – familie să devină mai strânsă şi mai legată.
- Liliana-Cristina RUSU, profesor în învățământul primar la Școala Gimnazială Şerbăuţi, jud. Suceava: Numai cuvinte de laudă la adresa celor care au făcut posibilă această colaborare! A fost o surpriză deosebită ca, pe lângă programul de tip „școală după școală”, să fiu selectată pentru a participa în a doua grupă la cursul din Norvegia ! Abilitățile pentru o cultură democratică au fost din plin folosite la clasă, valorificate prin prisma faptului că elevii mei au stabilit programul de festivități pentru a marca ……finalul de ciclu primar!
- Mihaela VÎLCAN, director Școala Gimnazială O.C. TĂSLĂUANU din Bilbor, jud. Harghita: Permiteți-mi să vă mulțumesc pentru oportunitatea de a fi parteneri în acest proiect deosebit de binevenit în rândul comunității noastre, în primul rând. În al doilea rând, aş dori să vă mulțumesc personal pentru oportunitatea de participa la cursul de formare desfășurat la Oslo, în cadrul căruia am conștientizat faptul ca instituția noastră va funcționa în mod eficace doar dacă are la bază o cultură a democrației, educația fiind o componenta esențială. Am întâlnit colegi din toate colţurile țării, din învățământ sau din domenii diferite, am schimbat impresii și am învățat unii de la ceilalți, devenind totodată ,,ambasadorii” unei culturi democratice în comunitățile pe care le-am reprezentat.
- Adriana MITITELU, profesor în învățământul primar la Școala Gimnazială Frecăţei, jud. Tulcea: Am aflat cu mare interes despre oportunitatea de a participa la cursuri de formare în cadrul proiectului Copii și tineri integrați pentru o lume mai bună, pe o tematica de real interes şi de mare actualitate – Educația incluzivă și competențe pentru o cultură democratică, curs ce urma sa se desfășoare în Norvegia. Cu oarecare reținere am completat formularul de înscriere şi iată-mă selectată printre cei 24 profesori participanți. A fost un curs util, din care toți am avut de învățat – incluziunea socială şi educația democratică se poate obține doar cu participarea tuturor factorilor. Cursul a fost bine structurat, cu activități interactive şi formatori implicați. Am diseminat noile cunoștințe dobândite colegilor mei, părinților şi elevilor, prin prezentarea activităților desfășurate, cu accent pe integrare şi educație democratică.
Formatori – experţi furnizare activităţi:
- Monica TURTUREAN, lector univ., Facultatea de Științe ale Educației, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava: Am fost întâmpinată cu multe zâmbete şi voie bună la Școala Gimnazială „O.C. Tăslăuanu” Bilbor (jud. Harghita), unde am cunoscut un grup de elevi curioși şi dornici să afle lucruri noi. M-au primit de parcă ne cunoșteam dintotdeauna, simțeam în sufletele lor multă căldură şi o stare de bine. Atmosfera era foarte relaxată, antrenantă, iar intervențiile mele discrete au avut rolul de a stimula discuţia. Întrebările legate de igienă şi de alimentația sănătoasă voiau să primească răspunsuri cât mai complete, iar elevii aveau o mare nevoie să se simtă validați – pe tot parcursul întâlnirii noastre, am avut grijă de acest aspect, care nu era gratuit în niciun caz, ci era o consecință a implicării lor, a faptului că răspundeau cu interes. Aveau permanent mâna ridicată, găseau explicații noi la tot ceea ce întrebam, căutau cu mare interes alte exemple decât cele oferite de mine pentru a-mi arata că știu, că stăpânesc multe informații, dar şi pentru că ei așa vedeau învățarea, ca pe o implicare totală, fără replici răutăcioase și fără să ridice tonul. Ca o concluzie, aceasta activitate mi-a umplut sufletul de frumos, de emoții pozitive pentru că m-am conectat cu niște tineri inocenți, plini de energie, dornici de nou, receptivi la tot ceea ce e constructiv.
- Marius EȘI, lector univ., Facultatea de Științe ale Educației, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava: Activitatea desfășurată (Școala Gimnazială Manoleasa, jud. Botoşani) a făcut ca timpul să se comprime, iar bucuria să rămână pe fețele tuturor. La sfârșitul acesteia, ne-am delectat cu toții cu câte o înghețată tare bună și gustoasă, despărțindu-ne prin strângeri de mână, cu un ușor regret și cu speranța unei reîntâlniri în viitor la fel de frumoase și de plăcute. Ar fi mult mai multe de spus referitor la un astfel de demers educațional, dincolo de emoțiile resimțite de către fiecare participant. Nu pot spune decât că am întâlnit niște copii minunați plini de viață, neastâmpărați în sensul bun al cuvântului, dornici să știe, să coloreze, să comunice. Tot timpul au încercat prin comportamentul pe care îl afișau să se exprime în maniera personală, să arate ce au făcut, ceea ce știu sau ce au învățat pe parcursul activității desfășurate. Cert este faptul că educația copiilor este asemenea unei flori, o floare care se cere mereu a fi udată, stropită cu multă grijă și afecțiune, astfel încât aceasta să fie plăcută vederii ori de câte ori este privită. Să nu uităm că educația nu poate fi desăvârșită și transmisă decât prin copiii pe care îi avem mereu aproape, lângă noi, în calitate de educatori, pentru că, în fond, ei ne învață cum să râdem, să zâmbim, să ne bucurăm de orice moment din propria noastră viață.